de Fiji eilanden - Reisverslag uit Yasawa Island, Fiji van Frank en Floor - WaarBenJij.nu de Fiji eilanden - Reisverslag uit Yasawa Island, Fiji van Frank en Floor - WaarBenJij.nu

de Fiji eilanden

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank en Floor

29 Januari 2014 | Fiji, Yasawa Island

Het zit er bijna helemaal op... omdat we op de terugreis een tussenstop van zo'n 14 uur hebben in Taipei, Taiwan is er mooi tijd om wat over Fiji te schrijven...

Het weekend voordat we naar Fiji zijn gevlogen hebben we twee nachten rondgebracht in Auckland en daardoor goed kennis kunnen maken met de stad. Downtown is goed te belopen en het havengebied ligt hier aan vast. Wat we aan zeilboten in de rest van het land hebben gemist wordt hier gecompenseerd; onder andere een jachthaven voor 1800 boten en een America's Cup haven met boulevard maken dit gebied tot een bruisend stukje stad.
Ook bijzonder om te zien dat de verliezende catamaran van de laatste America's Cup gedemonteerd en ingepakt bij het oude hoofdkwartier ligt (na een campagne van zo'n 100 miljoen dollar!) Uiteraard nog even een lokale zeilshop bezocht en wat rompbeslag gescoord voor het restauratieproject...

Op 19 januari zijn we met Air New Zealand (leuk veiligheidsfilmpje, wat zijn ze daar toch trots op Lord of The Rings en The Hobbit) naar Nadi, Fiji gevlogen. Bij uitstappen even een flashback; ohja zo lekker warm en vochtig was heb in een tropisch gebied vlakbij de evenaar...
De eerste twee nachten hebben we vlakbij het vliegveld doorgebracht, een gezellige lodge dichtbij de zee gerund door een gastvrije familie die erg lekker kunnen koken.
Het vasteland gedeelte van Fiji is niet bijzonder spectaculair; we zijn er dan ook gauw over uit dat we willen gaan eilandhoppen op de Yasawa eilanden om de allermooste plekken van Fiji op te gaan zoeken, mede ook omdat het op het moment dat wij er zijn zelfs voor Fiji begrippen erg warm is met een weinig constante wind waardoor ons wordt afgeraden om surftrips te boeken omdat de golven niet echt de moeite zijn (surfseizoen is eigenlijk onze zomerperiode).

We hebben via een lokale organisatie een 5 dagen/4 nachten flexibel ticket geboekt; dit houdt in dat we met de snelboot die elke dag vanaf de haven van het vasteland vertrekt en alle accomodaties op de eilanden aandoet kunnen op- en afstappen wanneer we willen, omdat het ook hier laagseizoen is kunnen we dan doorvaren naar het volgende eiland/resort die ons leuk lijkt en ook de keuze hebben hoe lang we er willen blijven.

Onze eerste trip voert ons naar het bovenste eiland van de Yasawa eilandengroep, zo'n 4,5 uur varen vanaf de vaste wal. Vanaf het moment dat we de haven uitvaren is het indrukwekkend en krijgen we een indruk van de paradijselijke sfeer van dit land; kleine palmbomen/zandstrand eilandjes voor de kust en verderop gaan de eilanden over in vulkanisch gesteente maar uiteraard wel met oogverblindend wit strand en palmbomen (op een eiland vlak voor de kust is de film Cast Away met tom Hanks opgenomen).

Het lokale transport over het water is een bezienswaardigheid op zich; omdat valkbij de eilanden allmaal ondieptes en gigantische riffen liggen gaat de ferry stilliggen voor de kust waarna er van elke desbetreffende accomondatie een klein motorbootje komt om je op te pikken en af te zetten op het eiland. De omgeving heeft eigenlijk alles wat je van Fiji voorstelt alleen is het in het echt eigenlijk nog mooier!

Onze eerste overnachting hebben we op Nacula Island bij de Nabua lodge. Overigens houdt het woord resort hier in dat er een accomondatie is met maaltijden inbegrepen, de hutjes zijn klein en functioneel doch pittoresk, als je mazzel hebt is er een ventilator en doorgaans wordt de stroom opgewekt door een generator die meestal na 10 uur 's avonds uit gaat. Genieten dus! en bovendien fantastische sterrenhemels, nog nooit op een plek geweest waar zo weinig (lees geen) lichtvervuiling is.

We hebben al gauw besloten dat we zo veel mogelijk plekken willen zien dus de volgende dag zijn we weer op de boot gestapt om een stukje zuidelijker uit te komen bij long beach island, een prachtige plek (zoals je op vakantiekaartjes ziet maar dan beter) met een groot rifgebied voor de deur waardoor onze snorkelset zeer goed van pas komt.

De volgende dag weer een stukje omlaag, Barefoot lodge met het fantastisch mooie Mantaray rif voor de kust (helaas geen mantarays gezien, ook hiervoor is het laagseizoen..) en voor de laatste locatie gekozen voor Wayalailai island, alweer een stuk zuidelijker maar een geweldige locatie tegen een bergwand aan.
Vanuit hier zijn we op de laatste dag nog aan het snorkelen geweest met reefsharks! Leuk hoe je je eisen aanpast... met 12 toeristen in een klein gaar motorbootje 20' varen de zee op (gelukkig heette de stuurman Mozes) waarna er midden in de zee een fantastisch mooi rif met helder water opduikt en je de rondzwemmende rifhaai bijna kan aaien...weer een topervaring er bij!

Op de 25e zijn we terug gevaren naar Nadi, na een overnacting (met airco, dat helpt wel in de nachtrust) zijn we op de 26e teruggevlogen naar Nieuw Zeeland.
Na twee nachten Auckland (wederom mazzel met het weer) zijn we nu met een hele bult tussenstops onderweg naar ons koude kikkerlandje met een heeeeeele hoop indrukken en ervaringen die voor ons de afgelopen 3 maanden tot een fantastische tijd hebben gemaakt!

• 29 Januari 2014 - 12:30

Mattie:

Heb net je laatste verslag gelezen. Een goede invulling voor de tijd die je nu "over" hebt.
    Weer een hele andere wereld dat Fiji, maar leuk dat je dat ook nog hebt kunnen ervaren.
    En nu wens ik jullie een hele goede maar wel lange terugreis. Een voordeel, je hoeft het niet te fietsen! Het is hier frisjes dus..... EVEN WENNEN. liefs Mattie

• 30 Januari 2014 - 13:19

Ellen:

Goed om te lezen dat jullie ontzettend genoten hebben!
    Nog een lange weg naar huis tegaan dus..
    Succes met de terugreis en geniet nog even lekker na!
    Liefs El.

• 02 Februari 2014 - 17:36

Janke:

Hallo jongelui! Waarschijnlijk nu weer terug in nederland ? Wat een indrukwekkend reisverslag, wat hebben jullie veel gezien! Schitterend zeg. Ben heel blij voor jullie en hoor graag nog eens live de verhalen, alhoewel dit verslag al een mooie indruk geeft!
    Liefs Erik en Janke